söndag 1 maj 2011

Vad tänker hon (för tre veckor sedan)

Jag lämnade P vid elva i går kväll och var här igen vid sex i morse. Hon hade sovit bra i stort sett hela natten och det gjorde väl jag med efter lite försök till zappande nedvarvning mellan Sopranos och något oroligt som nog klassificeras som komedi.

P är nu väldigt intresserad av slangen till dränet så när hon ligger platt på rygg eller på vänster sida gäller det att hela tiden ha koll på hennes snabba vänsterhand annars är den där och drar. Efter medicin, blodtryck, vägning och allmän ompyssling vände vi henne på höger sida och när vänsterhanden inte hade så mycket att pyssla och fippla med kom hon snabbt till ro och somnade igen vid niotiden.

Lilla P-skruttan. Jag undrar vad hon tänker om att hon inte kan röra på högerarmen, om att hon inte kan vända sig på mage eller sätta sig upp. Om att hon bara ligger i en säng mest hela tiden istället för att rumphasa omkring, resa sig upp och ta försiktiga steg hållandes sig i möblerna. Jag undrar vad hon tänker om alla främmande människor som kommer in i rummet, tar på henne, pratar om henne och sen försvinner igen för att kanske återkomma om några dagar. Jag undrar vad hon tänker om att vi inte går till förskolan och lämnar K på morgnarna, om att vi inte fortsätter till affären, Dellon, öppna förskolan eller gungorna. Jag undrar hur hon har det, vad hon förstår av allt som hänt, av allt som händer.



Vi satt en stund i fåtöljen. P drack sin välling och pillade med sin vänsterhand. Jag gav henne mobilen att hålla i och är ganska säker på att hon tog tag i den med höger hand för att hjälpa till. Hon kan förstås ha rört den mot högern med vänstern men i så fall lade hon åtminstone fingrarna runt. Mobiltelefonerna och deras lockelse.

Lunchtid och eftermiddag har förflutit ganska rofyllt. P är trött, P är piggare, P är irriterad, P äter, P får medicin, P sover. Så där går det runt. Jag läser Elvis-biografi och kollar Paris-Roubaix på datorn medan P sover. Snart kommer L och K och sen ska jag och K åka hem. Det ser ut att vara vår därute idag.

Till nästa PAL

Inga kommentarer: